Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw sluis en bruggen, Sluis 1

Vlimmersebaan te 2310 Rijkevorsel
Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel datum : 2006 - 2010
bouwheer : NV De Scheepvaart
Laureaat wedstrijd Open Oproep Vlaams Bouwmeester



Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel



Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel



Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel



Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel



Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel



Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel



Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel



Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel





Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel





Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel











Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw Sluis Rijkevorsel







Nieuwbouw centraal bedieningsgebouw sluis en bruggen, Sluis 1

Vlimmersebaan te 2310 Rijkevorsel
datum : 2006 - 2010
bouwheer : NV De Scheepvaart
Laureaat wedstrijd : Open Oproep Vlaams Bouwmeester



programma

Het programma voorziet een centraal bedieningsgebouw voor de sluis 1 en 11 bruggen op het kanaal. Daarnaast worden er ook bureel- en werkruimte voor het personeel van nv De Scheepvaart in ondergebracht.

context

- de sluis en brug
- het terrein is driehoekig en omsloten door 2 straten en het kanaal
- het terrein is tweeledig: met aan het kanaal een 'leeg' terrein met verspreid enkele kleine gebouwtjes aansluitend en achterliggend een lager gelegen terrein met de conciërgewoning en een groene buffer - er is een duidelijke lengterichting vanwege het kanaal

uitgangspunten - prioriteiten

- de hoofdfunctie van het gebouw is de bedieningsruimte
- deze bedieningsruimte heeft nood aan visueel contact met de brug en de sluis, zowel stroomopwaarts als afwaarts van het kanaal
- alle functies van het gebouw hebben te maken met het kanaal, dus best ook aangrenzend
- deze functies vereisen geen relatie met de achtergelegen straat (Zuiderdijk) met woningen
- centrale éénduidige circulatie en groeperen van functies om te komen tot een eenvoudige en klare indeling

materialen

- weervaste staalplaten voor de bedieningsruimte, als reminiscentie naar het staal van de sluis, de brug, de boten, ...
- baksteen voor de overige gavels
- thermische isolatie in muren en daken volgens EPB-regelgeving
- aluminium ramen met superisolerend en zonwerend glas
- vaste zonwering met lamellen
- zichtbaar binnenmetselwerk in betonblokken voor het gelijkvloers
- groendaken, de andere gewone platte daken voor de regenwaterrecuperatie

Energiegebruik

Fotofoltaische zonnepanelen op het dak, helpen het gebouw in haar eigen elektriciteitsgebruik. Door regenwaterrecuperatie wordt een regenwaterput van 15.000L gevoed, die via een pomp de toiletten, uitgietbak en kraantjes voor buitengebruik en reiniging van de wagens bediend.




ingenieur stabiliteit : Paridaens ingenieurs bvba
ingenieur speciale technieken : Studiebureel SB Heedfeld nv

home wawarchitects
  • _PROJECTEN
    • 01_publieke gebouwen / kantoren
      • > Huis v/h Nederlandstalig Onderwijs
      • > Nieuwbouw bedieningsgebouw
      • > Herbestemming tot Sociaal Huis
      • > Fietspaviljoen Sociaal Huis
      • > Verbouwing GC De Kriekelaar
      • > Renovatie GC De Vaartkapoen
      • > Verbouwing tot kantoren
    • 02_groepswoningbouw / appartementen
    • 03_woningbouw
    • 04_wedstrijden
  • _BURO
    • 01_team
    • 02_referenties
    • 03_publicaties
    • 04_tentoonstellingen
  • _CONTACT

WAW - design www.deverbeelding.be